Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου.1971-2021. Μισός αιώνας θέατρο, Ένας κόσμος ολόκληρος

ΘΟΚ: ΜΙΑ ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΟΨΗ Από τις παραγωγές της δεκαετίας του 1980 αναφέρουμε επίσης Το θαμμένο παιδί του Σαμ Σέπαρντ το 1985, μια καλή παράσταση ενός καθόλου αβανταδόρικου έργου, σε σκηνοθεσία του Αμερικανού Sanford Robbins. Πέρα από πολλούς Ελλαδίτες σκηνοθέ- τες και τον Haus, κατά τις δεκαετίες του 1970 και 1980 έχουν σκηνοθετήσει επίσης στον ΘΟΚ οι Γερμανοί Wolfgang von Stas, Alexander Stillmark και Volker Geissler και η Βουλγάρα Yuliya Ognyanova. Η παράσταση του έργου του Μιχάλη Πασιαρδή Το γατάνιν (13), ενός από τα ωραιότερα κυπριακά έργα, ανεβαίνει το 1985, και για τη σκηνοθεσία του συνεργάζονται ο Εύης Γαβριηλίδης και η Μόνικα Βασιλείου. Κατά την πρώτη εικοσαετία ανεβαίνει, κατά μέσο όρο, ένα κυπριακό έργο ανά σεζόν.41 Η πλειονότητα των έργων ανήκουν σε συγγραφείς που εμφανίστηκαν τις δεκαετίες 1960 και 1970: οι προαναφερθέντες Πιτσιλλίδης και Πασιαρδής και οι Πάνος Ιωαννίδης, Ρήνα Κατσελλή, Χριστάκης Γεωργίου, Αντωνάκης Ευγενίου, Άντρος Παυλίδης, Ανδρέας Φαντίδης, αλλά και ο παλαιότερος, Λουκής Ακρίτας. Συγγραφείς που πρωτοεμ- φανίζονται τη δεκαετία του 1980 στις σκηνές του ΘΟΚ είναι οι Χρίστος Ζάνος, Μπάμπης Αναγιωτός, Μαρία Αβρααμίδου, Κυριάκος Ευθυμίου, Ιάνθη Θεοχαρίδου, Γιώργος Νεοφύτου. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η κυπριακή ελληνική ακούστηκε στον ΘΟΚ κατά τις δεκαετίες του 1970 και 1980, μέσα από έργα των Πασιαρδή και Πιτσιλλίδη κυρίως, και θα επανέλθει μόνο με θε- ρινές παραγωγές παλαιών ηθογραφιών τη δεκαετία του 2000 και με ένα νεότερο έργο, κοντά όμως στο πρότυπο της παλιάς ηθογραφικής κωμωδίας, Το σχέδιον υγείας του Ανδρέα Κουκκίδη το 2012. Αναφέρουμε επίσης την παραγωγή του έργου του Σαίξπηρ Η στρίγγλα που έγινε αρνάκι (1988) (14) — παρότι συνάντησε πολλές επιφυλάξεις, επειδή ο σκηνοθέτης Νίκος Χαραλάμπους αιφνιδίασε και προκάλεσε με μια παράσταση γύρω από τη σεξουαλικότητα. 42 Τους πρωταγωνιστικούς ρόλους είχαν η Αννίτα Σαντοριναίου43 και ο Βαρνάβας Κυριαζής. Την ίδια χρονιά ξεχωρίζει μια παράσταση της Δεύτερης Σκηνής στο Θέατρο Σιαντεκλαίρ αποκλειστικά με γυναίκες: το Καληνύχτα μητέρα της Μάρσια Νόρμαν ανέβηκε σε σκηνοθεσία της Δέ- σποινας Μπεμπεδέλη, με σκηνικά και κοστούμια της Κλάρας Ζαχαράκη-Γεωργίου και με, κατά γενική ομολογία, δυνατές ερμηνείες από τις Τζένη Γαϊτανοπούλου και Λένια Σορόκου.44 Ανα- φέρουμε επίσης την Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας (15) του Φρήντριχ Ντύρρενματ το φθινόπωρο του 1988, μία από τις καλύτερες, κατά τη γνώμη μας, παραστάσεις του Εύη Γαβριηλίδη, στην οποία δεν ξεχώρισαν μόνο οι πρώτοι ρόλοι (Γαϊτανοπούλου και Χαραλάμπους), αλλά και το κωμικοτραγικό ζεύγος των ευνού- χων (Κώστας Βήχας και Τάκης Χριστοφάκης). Στην αρχή του 1989 τη διεύθυνση του ΘΟΚ ανέλαβε ο σκηνογρά- φος Άντης Παρτζίλης,45 ο οποίος διατήρησε αυτή τη θέση μέχρι 41. ΣτΕ: Για την κυπριακή δραματουργία στον ΘΟΚ βλ. κεφάλαιο 7. 42. Βλ. ενδεικτικά Κ. Γεωργίου, εφ. Κήρυκας, 13 Φεβρουαρίου 1988 . Ν. Γ. [Ν. Μολέσκη], εφ. Εμπρός, 21 Φεβρουαρίου 1988 . και Θυμέλη, εφ. Χαραυγή, 22 Φεβρουαρίου 1988. 43. ΣτΕ: Για τη Σαντοριναίου βλ. κεφάλαιο 3.34. 44. Βλ. ενδεικτικά Κ. Γεωργίου, εφ. Επίκαιρη, 27 Φεβρουαρίου 1988 . και Ν. Γ. [Ν. Μολέσκη], εφ. Εμπρός, 18 Φεβρουαρίου 1988. 45. ΣτΕ: Βλ. κεφάλαιο 3.29. 13 14 15

RkJQdWJsaXNoZXIy MTUzMzM1NQ==